luni, 15 iunie 2009

Si s-a zis! Sa fie valori!


Am urmarit de curand o emisiune tv, d-aia de unu' e moderator si altii isi dau cu parerea in studio. Tema emisiunii era “Mai au tinerii valori?”. Invitatii au fost: Adrian Paunescu, ilustru pupator de funduri al familiei Ceausescu, Patapievici ( patriotu’ care a comparat Romania cu un cur) si un nene ziarist sau blogger (oricum n-are importanta pentru ca n-a avut nimic de zis nenea respectiv).

S-a vorbit de Eminescu (se putea?!), Eliade, Cioran, Blaga... S-a mai vorbit despre Brancusi, Grigorescu, Stefan Luchian... S-a vorbit pana si despre Stefan cel Mare si Mihai Viteazu, ca de... se strica televizoru daca nu se vorbeste despre ei in emisiune de cultura. In fine... pana aici dragut...

A mai vorbit Paunescu despre geniul lui poetic (ca daca nu te lauda altii, poti oricand sa o faci tu) si Patapievici s-a plans ca “tinerii astia nu mai au dom’le pic de cultura”; toti injura la coltul blocului, manaca seminte si stau pe net toata ziua la agatat. De parca eu am inceput prin a scrie ca Romanica mea e-un cur.

Sictirit am zis ca schimb postu’ dar am fost curios sa vad de ce valori se va vorbi. Curiozitatea nu mi-a fost satisfacuta. Au urmat vreo 40 de minute (fara reclame) in care astia doi mari si celebri literati au facut cu ou si cu otet generatiile de pe bancile liceului si ale facultatii. Si nimic altceva. Nimic despre tinerii care s-au remarcat in vreun domeniu pana acum, si pe care eu, individ cam la varsta facultatii i-as venera si i-as iubi si i-as urma, pentru ca pe undeva sunt ca mine. Pentru ei... nimic... Tinerii nu stiu sa valoreze imaginile mai mult mau mai putin "telectuale" promovate de media.

Acum stau si ma intreb... Cum se poate sa nu se vorbeasca de generatia tanara de scriitori, pictori, actori, muzicanti? De ce sunt eu obligat sa imi aleg “valori culturale” dintr-o serie de non-valori create de comunism? De ce imi sunt imputate tot felul de fapte pe care eu nu le savarsesc? De ce unui tanar ii este greu sa se integreze in societatea culturala?

Cu siguranta voi scrie si despre asta...

Un comentariu:

Flavia spunea...

e frumoasa cultura asta. o sa-mi cumpar si io putin.